„Vzal jsem si ženu mého bratra. A Bůh mne potrestal. Byl jsem hlupák. Ale teď se všechno změní… všechno. Chci rozvod… a vy mi ho Thomasi domluvíte.“ (králi Jindřichovi se konečně rozsvítilo)
Jindřich VIII. se poté, co v předchozím díle pošle nelichotivé psaní německému teologovi a reformátorovi Martinu Lutherovi, týkající se jeho náboženských názorů, dostane stejně nelichotivé odpovědi, kterou si král marně vyprošuje. Zároveň se ale dovídá o drtivé porážce Francouzů Španěly na italském území. Třešničkou na dortu budiž fakt, že král Francie byl v bitvě zajat a momentálně zakouší neveselý život vězně. Náladu mimořádně prchlivého panovníka pak definitivně zvedá do plusových hodnot prezence Anny Boleynové, která si s Jindřichem doslova pohrává jako kočka z myší, odmítajíc jeho zamilovaná psaníčka i milodary. Anna má pravděpodobně lví podíl na tom, že král v krátkém časovém úseku dvakrát zle zahazarduje se životem a dokonce je mu v rámci očisty těla i ducha puštěno žilou. Poprvé v životě si uvědomí, že by svou hloupou smrtí jen prohýřil moc Tudorovců, kterou pracně budovali Jindřichovi otcové. Jeho první krok? Nechá se rozvésti s „čarodejnicí“!
Chvílemi se smráká také nad zpupnou sestrou krále Jindřicha Markétou, které začíná docházet, že smysl její existence bude v následujících letech vycházet pravděpodobně z požadavku zplodit s chromým a nečistotným portugalským králem mužského potomka. Cestou na lodi ji však ještě předtím stihne svést zdánlivě netaktní ochranář Brandon a na rozbouřených vlnách Atlantiku tak dochází k divokému sexu. Na portugalském území je pak stárnoucím seladonem na trůnu násilně oddána a brzy nato de facto znásilněna – před svědky. Její averze vůči svému muži plus Jindřichův volný příslib svobodné volby v eventuélním příštím sňatku dožene Markétu k mimořádnému řešení – udušení svého mrzáčka polštářem. Její další budoucnost na Pyrenejském poloostrově, jakožto i na tomto světě, je tímto ohavným ale pochopitelným činem značně nejistá.
Thomas Wolsey neúnavně pokračuje v honbě za papežským rouchem a v králově slabé chvilce jmenuje Thomase Cromwella novým, dozajista přívětivějším tajemníkem. Protože ale Wolsey nejrůznějšími čachry zároveň brakuje královskou pokladnici a někteří jeho nepřátelé – jako třeba čím dál suverénnější Thomas Boleyn – toto velmi dobře vidí, je vyloženě otázkou času, kdy někdo využije Wolseyho zaškobrtnutí v očích krále. Zatím je ale jeho pozice dvorního rádce zdá se pevnější než poprsí sličné Boleynovy dcery…
No, seriál se mi jinak líbí. Ale … nechápu, proč tvůrci v posledním díle princeznu Markétu předhodili portugalskému králi, když byla ve skutečnosti provdána do Skotska, a Brandona si přitom vzala princezna Marie, která byla vdovou po Ludvíkovi XII. francouzském ! Mimochodem, ten zemřel v 52 letech, takže tak vetchý asi nebyl. Portugalsko tam žádnou roli nehraje. To mě docela šokovalo – takhle si pohrávat s historií, U amerického filmu by mě to nepřekvapilo, u britského ovšem ano.
Tak ještě dodatek. Omlouvám se Britům. Až teď jsem si přečetl, že to dělali Irové, Kanaďané a Američani. Tak to už mě nic nepřekvapí !
Ze začátku se mi seriál líbil, ale teď se mi přímo zprotivil tím, jak to všechno zcela zbytečně pohnojili.
Role obou princezen (Marie a Markéty) byla v historii velmi důležitá! Jejich potomci nakonec dosedli na anglický trůn – ať už vnučka Marie Tudorovny a Brandona – Jane Greyová (devítidenní královna, která nastoupila po Eduardovi, synovi Jindřicha VIII.), nebo pravnuk Markéty Tudorovny (manželka skotského krále Jakuba IV.), Jakub I. (syn Marie Stuartovny, který nastoupil po Alžbětě I.).
Bylo mi jasné, že se nebudou historických podkladů zcela držet, ale tohle opravdu přehnali. Lidi, kteří se o historii až tak nezajímají pak začnou tvrdit zhovadilosti i svým dětem (pokud na to děti samy nekoukají ;-)).
a este jedna vec, Frantiska I. vskutocnosti nezajali spaniely, ale sväta risa rimsa…
Měli by jste se nad sebou zamyslet,je to pouze film a scény,které tam jsou se některé ani nestali,ale dali je tam proto,aby tomo dodali dramatický podtext…a navíc jak to tak vidím tak každý zná historii rodu Tudorovců jinak.
Je mi jasné, že je třeba seriál nějak „oživit“… Ale důvod v promíchání sester (Marie a Markéty), aby se seriál stal „více dramatický“ fakt nevidím… Jsem zvědavá, jak se z toho slavní scénáristi v budoucích sériích vykroutí. 😉
Navíc mi to přišlo jako fakt zbytečné „ujetí“.
tojo… ale vemte to tak, že to je prostě film přibližně o té době… asi angličtí scénaristi neznají svou historii 🙂 ne.. to bych neřekla, ale mohli to nastudovat, no.. 🙂